Resuming podcast
Eix 59 del 10/12/2025
10/12/2025

AI #2186 - Memòria històrica, Nadal local i agenda urbana

Eix 59

AI

Context general de l’episodi

Episodi d’Eix 59, l’informatiu comarcal, amb focus en tres blocs principals:

Reclamació de diners espoliats pel franquisme a Caldes de Montbui. • Valoració de la Fira de Nadal i l’encesa de llums a Sant Feliu de Codines. • Procés participatiu per a l’agenda urbana de Bigues i Riells del FAI.

La part final inclou la secció de ràdio a l’escola amb continguts fets pels alumnes de l’Escola Jaume Balmes de Sant Feliu.


1. Caldes reclama diners espoliats pel franquisme

1.1. La demanda al Ministeri de Memòria Democràtica

L’Ajuntament de Caldes de Montbui ha registrat formalment a Madrid una demanda contra l’Estat espanyol per recuperar uns 50.000 euros espoliats durant el franquisme.

• La demanda s’adreça específicament al Ministeri de Memòria Democràtica. • El procés s’emmarca en la llei de memòria democràtica de 2022. • L’objectiu és recuperar 48.000 euros espoliats a quatre entitats calderines l’any 1939 i, alhora, reclamar justícia i generar precedent per altres ajuntaments.

“Ho fem sobretot per justícia i per memòria de les víctimes que van patir el franquisme.”

1.2. Base documental i quantitats reclamades

• La demanda consta d’un document de prop de 200 pàgines amb: - Actes municipals de 1939. - Recerca històrica de la doctora Neus Moran (Història Contemporània, UB). - Reclamació administrativa tutelada per l’advocat Daniel Vallès (UAB).

• Quantitats espoliades que es poden reclamar (total uns 48.000 euros actuals): - 26.600 pessetes: secció administrativa de la propietat urbana. - 2.300 pessetes: menjador popular infantil. - Resta: comitè de milícies.

• L’import global d’espoli hauria estat superior (84.800 pessetes), però unes 50.900 pessetes de la Cambra Agrària no es poden reclamar perquè un alcalde dels anys 90 va cedir aquests diners a la Cambra Agrària de Barcelona.

1.3. Un procés pioner i amb recorregut jurídic incert

L’alcalde Isidre Pineda destaca que:

• És una iniciativa pionera a Catalunya en l’àmbit municipal. • Esgotaran totes les vies legals possibles: - Ministeri de Memòria Democràtica. - Audiència Nacional, si cal. - Tribunals europeus, com a última instància.

L’objectiu és doble:

Econòmic: recuperar gairebé 50.000 euros per polítiques de memòria democràtica i local. • Moral i reparador: reconèixer l’expulsió de l’Ajuntament republicà legítim i reparar simbòlicament les víctimes.

Pineda subratlla que no es poden garantir terminis ni resultat, però sí que el punt de partida és clar: Caldes reclamant a l’Estat justícia i memòria històrica.


2. Nadal a Sant Feliu de Codines: encesa de llums i Fira de Nadal

2.1. Encesa de llums i novetats festives

L’Ajuntament de Sant Feliu de Codines valora com un èxit l’espectacle d’encesa de les llums de Nadal i la Fira de Nadal celebrada el cap de setmana.

Elements destacats de divendres:

Compte enrere amb videomàpping a la façana de l’Ajuntament, com a novetat molt ben rebuda. • Rua des de les escoles fins a la plaça amb els de no metabalis animant l’ambient. • Els amics de l’Escudella van servir fins a 400 racions de caldo, ampliant una olla respecte l’any anterior per l’èxit de demanda. • Concert del Club de Gòspel Codinenc mentre s’omplia la plaça.

La regidora de Comerç i Turisme, Anna Vilarrasa, considera que s’està consolidant la data i que es comença a sentir fortament la màgia del Nadal al municipi.

2.2. Fira de Nadal i Mercat Setmanal amb caire nadalenc

Dissabte:

• El Mercat Setmanal va reforçar parades amb productes nadalencs i un taller, i es van fer sortejos de “codines sostenibles”. • A la tarda, la plaça es va omplir de parades i tallers dins la Fira de Nadal. • Novetat destacada: gràcies a l’Associació de Comerciants, va “nevar” a la plaça Petita a la caseta del Pare Noel, una acció que va actuar de gran reclam de públic.

Vilarrasa posa en valor:

• La bona afluència de públic tot i la competència d’altres fires potents (Caldes, Mercat Medieval de Vic) i el fet de caure en pont. • L’impacte positiu sobre el comerç local i el fet que molts codinencs i codinenques es quedessin al poble.

2.3. Dimensió solidària i mirada cap a l’any vinent

Diumenge:

• La Fira va prendre un vessant solidari en col·laboració amb la Marató de 3Cat. • Es van fer actuacions d’entitats locals i les parades van romandre obertes fins a les 14 h.

La regidora conclou que:

• La valoració global és molt positiva. • Ja es comença a treballar per al 2026 per: - Fer el Nadal encara més atractiu. - Donar vida al poble i “fer lluint el Nadal i fer lluint el poble”.


3. Agenda urbana de Bigues i Riells del FAI

3.1. Procés participatiu i objectius

L’Ajuntament de Bigues i Riells del FAI està elaborant una agenda urbana per definir les línies mestres de desenvolupament del municipi per als pròxims anys.

Objectius principals:

• Alinear-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de la UE. • Fer del municipi un espai de convivència amable, acollidor, saludable i conscienciat. • Donar resposta concreta a les necessitats expressades per veïns i entitats.

Durant el mes de novembre s’ha obert un qüestionari ciutadà i hi ha hagut sessions amb entitats i personal municipal.

3.2. Principals demandes de la ciutadania

El qüestionari ciutadà (56 respostes) ha recollit com a prioritats:

Control i manteniment de parcs i jardins. • Millora de la mobilitat: - Dins del municipi (municipi molt dispers). - Connexions amb Caldes i Granollers. • Ordenació, conservació i protecció del territori. • Millora de la trama urbana i del transport públic.

Altres preocupacions:

Estat dels carrers, tot i ser una demanda més residual. • Envelliment de la població: més de la meitat dels enquestats creu prioritari ampliar recursos assistencials. • En habitatge, es prioritza la rehabilitació del parc existent per sobre de nova construcció.

L’alcalde Joan Galiano destaca que la ciutadania s’ha centrat sobretot en àmbits on l’Ajuntament pot incidir de manera directa i efectiva.

3.3. Necessitats de les entitats i equipaments clau

En una sessió amb quatre entitats locals (25 de novembre), es van identificar equipaments i accions per mantenir un poble viu i alegre:

• Construcció d’una piscina municipal. • Sala esportiva més gran i més espais d’exercici a l’aire lliure. • Climatització del pavelló a l’estiu per aprofitar millor l’equipament. • Accions per reduir la bretxa digital entre joves i gent gran, considerada molt important.

Aquesta diagnosi haurà de servir tant per al govern actual com per als futurs, permetent planificar:

Projectes immediats. • Accions a mitjà termini. • Projectes a llarg termini que fins i tot puguin requerir consens de tot el plenari perquè superin un mandat.

3.4. De la teoria a l’acció

Galiano insisteix en la voluntat de no deixar l’estudi en un calaix:

• Un cop tancat el treball, es vol definir un calendari d’actuacions: - Què es farà primer. - Què es farà després. - Quines intervencions quedaran planificades a futur.

També es preveuen noves sessions per afinar les demandes i, amb el pressupost disponible, decidir:

• Quines accions es poden posar en marxa immediatament. • Quines requeriran més temps i planificació.

La dimensió participativa és clau perquè la ciutadania se senti escoltada i implicada en les decisions municipals.


4. Ampliació del servei de natació escolar a Caldes de Montbui

4.1. De 189 a 340 alumnes: aposta per l’aprenentatge de la natació

L’Ajuntament de Caldes de Montbui amplia el servei de natació municipal escolar:

• Es passa de 189 a 340 alumnes beneficiats aquest curs. • Fa 40 anys que existeix el projecte per acostar la natació a tots els infants del municipi.

Abans:

• L’Ajuntament finançava un curs de natació per escola a la piscina de les Cremades, un cop per setmana.

Ara:

• L’oferta s’estén a dos cursos per centre i per any. • Es garanteix que, durant l’etapa obligatòria, cada alumne rebi com a mínim dos anys de natació.

4.2. Organització i adaptació dels centres

L’alcalde Isidre Pineda explica que s’han adaptat a les necessitats de cada centre (Escola Pia, Montbui, Farell, Institut Escola) per oferir el segon curs.

Objectiu pedagògic:

• No només aprendre a flotar, sinó aprendre realment a nedar i millorar la tècnica.

L’organització logística (segons Jaume Balart, regidor d’Educació):

Escola El Farell: va a peu a la piscina i pot fer classe cada setmana. • Escola Montbui: es reparteix el transport escolar cada 15 dies. • Escola Pia: reparteix el servei per trimestres entre cursos.

La directora pedagògica de l’Escola Pia, Ascensi Laglera, explica que:

• Han incorporat 3r de primària com a curs de piscina. • Tot i que pedagogicament preferirien aprendre a nedar abans, 3r té avantatges: - Menys absències per refredats. - Infants més grans i amb hàbits de treball més consolidats.

4.3. Inclusió i increment de pressupost

Un dels punts clau és la inclusió dels infants amb necessitats específiques:

• A l’Escola Montbui hi ha el servei CIE+, per a alumnes amb necessitats de mobilitat i aprenentatge. • Abans no hi havia monitors especialitzats de piscina per atendre aquestes necessitats. • Amb l’ampliació, es crea un servei exclusiu per aquest grup, amb monitoratge específic, per garantir que també puguin gaudir del curs de natació amb normalitat.

Això suposa un augment de 10.000 euros del Pressupost municipal destinat, fins a 31.000 euros.

Les escoles esperen el curs vinent per planificar millor horaris i organització amb el nou model ja consolidat.


5. “Ràdio a l’escola” – Escola Jaume Balmes de Sant Feliu

La part final del programa la protagonitzen els alumnes de l’Escola Jaume Balmes de Sant Feliu de Codines, dins la secció “ràdio a l’escola”. Es tracta d’un espai educatiu on els infants practiquen l’expressió oral i la comunicació.

5.1. Agenda setmanal de l’escola

Un alumne de 2n A (Pau) explica breument l’agenda escolar:

• Dilluns 8 és festa. • Dilluns 11, l’alumnat de 6è representa Els Pastorets al Centre Cívic. • Divendres 12, funció per als nens i nenes de l’escola.

5.2. Aniversaris de la setmana

L’Ugo, de 3r B, anuncia els aniversaris de l’alumnat:

• Einar (2n A). • Iraide i Jan (4t B). • Laia (5è A). • Noa (5è B). • Robert (6è B).

S’enviïn desitjos de “per molts anys” per a tots.

5.3. Cançó recomanada i missatge positiu

Es presenta una cançó de la setmana: “Només Viure” del grup Dilestar.

• El missatge de la cançó: no cal fer grans coses per ser feliç. • N’hi ha prou amb viure, riure i gaudir del moment present.

Es convida els oients a respirar, somriure i viure “a tot gas” durant la setmana.

5.4. Dies internacionals

Els alumnes Lluc i Dani, de 5è, expliquen els dies internacionals de la setmana, amb un llenguatge adaptat als infants:

9 de desembre – Dia Internacional contra la Corrupció: - Definició senzilla de corrupció com fer trampes, sobretot en política, per aconseguir coses injustes. - Missatge: ser honestos.

10 de desembre – Dia Internacional dels Drets Humans: - Recorda que totes les persones tenen els mateixos drets. - Crida a respecte, llibertat i igualtat, no només aquell dia sinó tot l’any.

11 de desembre – Dia Internacional de les Muntanyes: - Importància de les muntanyes com a font d’aigua, natura i vida. - Necessitat de cuidar-les i respectar-les.

5.5. Paraula de la setmana: “enraonar”

Els alumnes Jonathan i Àlex presenten una paraula catalana gairebé oblidada: “enraonar”.

• Significat: parlar, xerrar o conversar tranquil·lament amb algú, amb calma. • Es diferència de “parlar” per la idea de conversa reposada.

Exemples que donen:

• “Jonathan, vine un moment que vull enraonar amb tu” – la iaia que vol parlar una estona. • “Vols venir a casa a enraonar?” – convidar un amic a fer una bona conversa.

Es convida l’alumnat a fer-la servir al pati o a casa per recuperar-la i, alhora, cuidar la llengua.

“Si parlem, parlem bé. I si parlem bé, ens entenem.”


6. Idees clau de l’episodi

Memòria històrica i reparació: Caldes de Montbui impulsa una demanda pionera per recuperar diners espoliats pel franquisme, amb una forta càrrega de justícia simbòlica i precedent jurídic. • Vida comunitària i Nadal: Sant Feliu de Codines reforça el seu teixit associatiu i el comerç local mitjançant una Fira de Nadal innovadora i participativa, amb dimensió solidària. • Planificació urbana participada: Bigues i Riells del FAI construeix una agenda urbana basada en la participació ciutadana, enfocada en manteniment, mobilitat, envelliment i equipaments. • Esport i inclusió educativa: Caldes amplia el servei de natació escolar, incorporant més alumnes i mesures d’inclusió per infants amb necessitats especials. • Educació en valors i llengua: La ràdio a l’escola fomenta valors cívics, consciència global, alegria quotidiana i estima per la llengua catalana, amb protagonisme directe dels infants.

Marcadors

Presentació d’“Eix 59” i titulars del dia
Compartir

Introducció de l’informatiu comarcal *Eix 59* amb l’abast territorial (Sant Feliu de Codines, Caldes de Montbui, Bigues i Riells del FAI, Moianès). Es presenten els titulars: demanda de Caldes a l’Estat per diners espoliats pel franquisme, valoració positiva de la Fira de Nadal i encesa de llums a Sant Feliu, i procés participatiu per l’agenda urbana de Bigues i Riells del FAI.

Demanda de Caldes de Montbui per diners espoliats pel franquisme
Compartir

Es desenvolupa la notícia sobre la demanda que l’Ajuntament de Caldes de Montbui ha registrat al Ministeri de Memòria Democràtica per recuperar al voltant de 50.000 euros espoliats el 1939 a diverses entitats vinculades al consistori. L’alcalde Isidre Pineda explica que el document d’unes 200 pàgines, elaborat amb la historiadora Neus Moran i l’advocat Daniel Vallès, acredita l’espoli de 29.000 pessetes de l’època republicana, convertides en uns 48.000 euros actuals, provinents de la secció administrativa de la propietat urbana, el menjador popular infantil i el comitè de milícies. Es menciona que hi ha una part d’espoli de la Cambra Agrària que ja no es pot reclamar per una decisió d’un alcalde dels anys 90. Pineda subratlla el caràcter pioner de la iniciativa, la voluntat de crear precedent perquè altres ajuntaments actuïn i la disposició a arribar, si cal, a l’Audiència Nacional o tribunals europeus. Es remarca que l’objectiu és tant recuperar recursos per polítiques de memòria democràtica com fer un acte de justícia i reparació envers les víctimes del franquisme.

Nadal a Sant Feliu de Codines: encesa de llums i Fira de Nadal
Compartir

S’informa de la valoració molt positiva que fa l’Ajuntament de Sant Feliu de Codines de l’encesa de llums i la Fira de Nadal del cap de setmana. Divendres es va iniciar la campanya nadalenca amb un espectacle d’encesa que va incloure un videomàpping a la façana de l’Ajuntament com a compte enrere, una rua des de les escoles fins a la plaça amb animació, i el repartiment de 400 racions de caldo per part dels amics de l’Escudella, ampliant l’oferta per l’èxit de l’any anterior. El Club de Gòspel Codinenc va oferir un concert. Dissabte el Mercat Setmanal va adoptar un caire nadalenc amb tallers i productes específics, i a la tarda la Fira de Nadal, organitzada per l’Associació de Comerciants, va omplir la plaça amb parades i tallers, destacant la novetat de fer “nevar” a la caseta del Pare Noel a la plaça Petita. Diumenge la Fira va incorporar un vessant solidari en favor de la Marató de 3Cat, amb actuacions d’entitats locals. La regidora Anna Vilarrasa remarca la bona afluència malgrat la competència d’altres fires i el pont, i apunta que ja es treballa per fer el Nadal del 2026 encara més atractiu i reforçar la vida al poble.

Agenda urbana i participació a Bigues i Riells del FAI
Compartir

Es presenta el procés d’elaboració de l’agenda urbana de l’Ajuntament de Bigues i Riells del FAI, orientada a marcar les línies de desenvolupament del municipi en coherència amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. Durant el novembre s’ha fet un qüestionari ciutadà (56 respostes) i trobades amb entitats i personal municipal. La ciutadania destaca com a prioritats el manteniment de parcs i jardins, la millora de la mobilitat interna i cap a municipis com Caldes i Granollers, la protecció del territori i la millora del transport públic. També s’apunta la importància d’afrontar l’envelliment de la població amb més recursos assistencials i de prioritzar la rehabilitació d’habitatge existent. Les entitats reclamen equipaments concrets com una piscina municipal, més espais d’exercici a l’aire lliure, la climatització del pavelló a l’estiu i mesures per reduir la bretxa digital entre joves i gent gran. L’alcalde Joan Galiano subratlla que el treball ha de servir per planificar actuacions immediates, a mitjà i a llarg termini, evitant que els estudis quedin en un calaix, i que es vol implicar tota la ciutadania i el plenari en les decisions.

Ampliació del servei de natació escolar a Caldes de Montbui
Compartir

S’explica l’ampliació del servei de natació escolar municipal que ofereix l’Ajuntament de Caldes de Montbui, que permetrà passar de 189 a 340 alumnes beneficiats aquest curs. El projecte, amb 40 anys d’història, consistia fins ara a finançar un curs de natació setmanal per a un sol curs per escola a la piscina de les Cremades; ara s’estén a dos cursos per centre i any, de manera que cada alumne tindrà com a mínim dos anys de natació durant l’escolaritat obligatòria. L’alcalde Isidre Pineda destaca que l’objectiu és que els nens i nenes no només aprenguin a flotar, sinó realment a nedar i millorar la tècnica. El regidor d’Educació, Jaume Balart, detalla l’organització logística: l’Escola El Farell hi va a peu i hi assisteix cada setmana, Montbui reparteix el transport cada 15 dies i l’Escola Pia segmenta l’ús per trimestres. La directora pedagògica de l’Escola Pia, Ascensi Laglera, comenta que han triat 3r de primària per a piscina, valorant la maduresa i menor absentisme per refredats. Es remarca també la creació d’un servei específic per a l’alumnat del grup CIE+ de l’Escola Montbui, amb monitoratge especialitzat per garantir la inclusió en les sessions de natació. L’ampliació comporta un increment de 10.000 euros en el pressupost, fins als 31.000 euros, i les escoles esperen el pròxim curs per ajustar millor els horaris.

Secció “Ràdio a l’escola” de l’Escola Jaume Balmes
Compartir

Dins l’espai final del programa es dona pas a la secció “ràdio a l’escola”, elaborada pels alumnes de l’Escola Jaume Balmes de Sant Feliu de Codines. Diversos alumnes prenen la paraula. El Pau, de 2n A, explica l’agenda de la setmana a l’escola, destacant la festivitat del dia 8, la representació dels Pastorets per part de 6è al Centre Cívic i la funció per als infants el dia 12. L’Ugo, de 3r B, anuncia els aniversaris d’alumnes de diferents cursos i felicita els companys. Un altre alumne presenta la cançó de la setmana, “Només Viure” del grup Dilestar, ressaltant el missatge de gaudir de les petites coses, viure i riure. Els alumnes Lluc i Dani, de 5è, expliquen tres dies internacionals: el Dia Internacional contra la Corrupció (9 de desembre), el Dia Internacional dels Drets Humans (10 de desembre) i el Dia Internacional de les Muntanyes (11 de desembre), amb definicions senzilles de corrupció, drets humans i la importància de les muntanyes. Finalment, el Jonathan i l’Àlex introdueixen la “paraula gairebé amagada” de la setmana, “enraonar”, explicant que vol dir parlar o conversar tranquil·lament, proposant exemples i convidant tothom a recuperar-la en el llenguatge quotidià, amb el missatge que parlar bé ajuda a entendre’ns millor.